Mina bilder & ord!

Alla inlägg under april 2010

Av Amanda Kåll - 24 april 2010 16:21

 Gjorde en egen variant av potatissallad idag. Är emot dom där färdiga på burk, funkar gör dom, men är dom någonsin goda? Inte enligt mig, nej.. Testade en egen variant och ska se vad grabbarna säger om den ikväll till grillningen! Bjuds på grillspett med diverse kryddkorvar, champinjoner och halloumiost! Kul med något annat än kött bitar varje gång det är dags att grilla.


Amandas potatissallad:


- Kokt, kall potatis

- Gräddfil (laktosfritt här) 3 dl

- Majonäs ca 1 dl

- Rödlök

- Salt & peppar

- Kryddor, idag blev det vitlökssalt, persilja och gräslök.


 Blanda ihop röran med alla ingredienser förutom potatisen.

Smaka av så att det är tillräckligt av salt, peppar & kryddor.

Skär potatisen i bitar och blanda sedan ner i röran. Rör inte för mycket då potatisen kan gå sönder.


 Jag lyckades nog med att ha i för mycket majonäs, eller så smakar del laktosfria gräddfilen mildare än vanlig? Tyckte att det vart "för mycket" majonäs smak. Men Johannes tyckte det var gott! Smaksak såklart. Blir nog gott tillsammans med grillspetten ikväll!

 Dessutom ska jag nog koka potatisen lite tidigare nästa gång, och låta den ligga utan vatten och svalna, vissa blev lite väl vattninga. Men det är så när det är 1000 andra saker som ska hinnas med och vara viktigare, än det jag tänkt göra! Dags att göra oss i ordning och sedan njuta av trevliga vänner och god mat!


 Hoppas det var ett bra tips!



             

Av Amanda Kåll - 22 april 2010 15:46

 Förra veckan planterade jag diverse kryddor samt smultron i små krukor, och nu har dom börjat kika upp ur jorden! Hoppas innerligen på att våren och dess värme snart kan komma så dom får flytta ut :)


      

Av Amanda Kåll - 22 april 2010 12:48

 Har ordnat med kategorier så det ska bli lättare att hitta bland blogginläggen! Lätt om du vill kika tillbaka på ett gamalt inlägg, men inte orkar gå igenom alla osv. Bara att klicka på den kategorin som inlägget passar in på och leta dig fram bland dessa!


 :)

Av Amanda Kåll - 22 april 2010 10:05

 Igår tog jag min an lite bakning. Blev "Mammas Frallor" som jag kallar dom. Helt enkelt efter min mor! Receptet är väldigt enkelt, man tar det man har hemma! Av den anledningen blir brödet nästan aldrig lika som gången innan det bakades. Om man inte tar samma saker igen, och håller sig till det dvs.


Mammas frallor:

½ liter ljummet vatten

1 påse torrjäst, för matbrörd

1 tsk salt

1 msk socker/sirap/honung (sött till jäsningen)

Mjöl, efter tycke och smak

Ev havregryn, russin, nötter, bär tex..


- Först blandar du vatten med jästen, tillsätter salt och socker. Därefter har du i det du tycker och blandar det väl till det bir en smidig deg (så att inget fastnar i bunkens kanter) Degen måste arbetas väl så den jäser riktigt.

  Igår hade jag i dinkelmjöl - siktat och fullkorn, kruskakli, russin och lite solrosfrön.

- Där efter låter du degen jäsa i 30 min.

- Baka sedan ut brödet. Gör runda frallor, blir ca 12 st av denna deg.

- Låt sedan allt stå på plåten och jäsa ytterligare 30 min, gärna under jäsduk

- Sätt ugnen på 225 grader.

- Grädda sedan brödet i ugnen i ca 7-10 min tills brödet ser färdigt ut. Inte för ljust inte för bränt.

- Sen är det klart att avnjutas!


          

  

  

Av Amanda Kåll - 20 april 2010 20:21

Med ståltråd, pärlor och inspiration finns mycker att göra.

Här är en variant av blommpinne.


    

    

  

Av Amanda Kåll - 20 april 2010 18:57



            




.

Av Amanda Kåll - 20 april 2010 18:17

 Då var nya bloggen på plats! Blev nog inte precis som jag ville ifrån början, men den kommer garanterat innehålla mer av värde.

 

 Denna bloggen är tänkt till att vara en plats där jag visar upp det jag gör. Galen som jag är i matlagning & bakning, så varför inte bjuda på lite recept och funderingar kring det? Pyssel av olika slag är även det något som jag mer än gärna fördriver lite tid med, så även det kommer att visas upp här!

 Största intresset, som jag vill utvecka mer, är foto! Som grädde på moset kommer jag därför att bjuda på massor av bilder på det jag gör, och från de diverse utfykter jag gör! :)

 

 Hoppas bloggen kommer vara intressant och värd att läsa! Tar mer än gärna emot åsikter och/eller tips via kommentarer!

 

/ A

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bloggen som beskriver mitt, i ord & bild!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards