Mina bilder & ord!

Alla inlägg den 19 december 2010

Av Amanda Kåll - 19 december 2010 00:39

 Varje år bakar jag pepparkakor, men jag har för längesen tröttnat på den färdiga degen som går att köpa i alla matvarubutiker. Så i år, lika så tidigare år, har jag gjort egen deg! I år provade jag ett nytt recept, som jag vart väldigt nöjd med! Passar även bra att använda till pepparkakshuset.


Eksta Pepparkakor (Ur boken Annas mat)


 250 g margarin eller smör

4 dl socker

2 dl ljus sirap

2 dl vatten

2 msk kanel

1 msk kardemumma

1 msk malda kryddnejlikor

1 msk bikarbonat

13 dl vetemjöl + lite extra till utbakningen

 ( istället för att ta de olika kryddorna så använde jag mig utav en påse med färdiga pepparkakskryddor ifrån Santa maria )


 Koka upp socker, sirap och vatten i en kastrull. Skiva margarinet och lägg det i en bunke tillsammans med kryddorna, häll på den varma sockerblandningen och låt stå en stund tills margariner smällt. Rör om då och då, låt svalna tills det är nere i rumstemperatur. Rör ihop bikarbonaten och mjölet och tillsätt det sedan i bunken. Arbeta ihop degen med t.ex en trägaffel eller i en köksassistent som jag använder mig utav! Degen blir ganska lös, men den sväller sedan upp. 

 Låt nu degen vila i 1-2 dygn i kylskåpet innan den bakas ut.

 När degen är utkavlad och formad ska de tunna kakorna gräddas i ugnen på 200-225 grader i 4-6 min. Och håll nu koll på kakorna som bränns väldigt lätt!


 Sen är det bara att njuta av de färdiga kakorna!


 Kristyr


3 dl florsocker

1 äggvita

1 krm ättiksprit


 Blanda ihop och spritsa på kakorna!


         



Av Amanda Kåll - 19 december 2010 00:26

 En av julens bästa godissorter borde deffinitivt vara knäck! Vad skulle julen vara utan all knäck som fastnar i tänderna? Och sen är det så enkelt att göra!


 Knäck


2 dl socer

2 dl sirap

2 dl grädde


 Koka samma dessa 3 ingredienser och låt koka tills det uppnår rätt temperatur på 125 grader. Lättast är att använda sig utan av kökstermometer, har man ingen sådan går det lika bra med kulprovet som man gör genom att droppa ner lite utav smeten i ett glas med vatten, och det är klart när det går att rulla droppen till en liten kula! Sen jag köpte mig en termometer blir knäcken alltid lika bra!

 Vill man (och tål) så kan man blanda i 1 dl med nötter/mandel precis innan det är dags att hälla upp smeten i formar.

 När rätt temperatur är uppnåd är det bara att fördela smeten i formar. Se till att göra det innan det hinner svalna!


               

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Bloggen som beskriver mitt, i ord & bild!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards